network konferencija

Upravo je završena prva NetWork konferencija u Podgorici – a evo kako je bilo

Prije sat vremena je završena prva Internet konferencija pod imenom NetWork u Podgorici. Organizatori su bili agencije POSH 33 i domaćin Me-Net, a sve je bilo tako dobro da će se sledeće godine morati dobro potruditi kako bi cijela stvar bila još bolja, što se od ovakve ekipe ljudi prirodno očekuje. U 3 dana konferencije – četvrtak, petak, subota – je rečeno toliko toga o digitalnom i marketingu uopšte, da će se mnogi koji su preslušali brojne predavače morati iz korijena preispitati oko posla koji rade u domenu marketinga u svojim kompanijama.

Otvoreno je toliko tema i toliko oblasti na kojima valja raditi i ko je imao uši da sluša i mozak da procesuira mogao je naučiti dosta toga. A nije bilo lako, što zbog efikasnosti predavača koji su nabacali toliko toga, što zbog činjenice da ih je bilo previše za 3 dana da bi prosječan um svario. Valja dodati da je publika bila odlična i svakako iznadprosječna, pa je i predavačima bilo dodatno motivišuće da otkrivaju svoje trikove, iskustva i znanja, kod nekih sticana i desetinama godina.

Četvrtak

Prvi dan konferencije je bio koncipiran kao radionica i moglo se mnogo naučiti od Me-Net tima, koji je uglavnom nastupao u parovima.

Počevši od predavanja Nataše i Sanje, sve je odmah ušlo u vrhunski tok i svi su se osjećali kao kod kuće. One su uvele publiku u osnove kvalitetnog sadržaja i kampanje i objasnile razliku u odnosu na klasični – u našoj sredini popularni “bilbord marketing”. Odličnom prezentacijom o tome kako ukusno modelovati vašu marketinšku poruku su zvanično otvorile tematiku konferencije i goruće aspekte i probleme.

Postavite sebi pitanje: Zašto neko ne bi kupio to što nudimo i zašto ne baš od nas?

Nakon što je prvi dvojac probio led, stejdž su okupirale Maša i Danica i sa hladnokrvnošću profesionalaca kakvi jesu objasnile navike i očekivanja ljudi u kretanju Internetom. Takođe, kroz svoje predavanje su obuhvatile trendove grafičkog dizajna i objasnile posao i navike jednog dobrog komjuniti menadžera kakav bi trebao postojati u svakoj kompaniji koja se planira baviti onlajn marketingom.

Đorđe je u svom intenzivnom predavanju objasnio osnove optimizacije kompanijskog (ili bilo kog drugog) vebsajta za Gugl pretragu i engejdžovao publiku u debatu oko te stalno goruće teme za svakog ko se bavi Internetom. Jer niko ne želi biti na drugoj strani Gugla. Iako među najmlađim predavačima na koferenciji, nije podlegao pritisku prisustva 150-ak ljudi na konferenciji i predavanje je u svakom trenutku držao na kvalitetnom nivou.

Posle pauze, koja je bila prijeko potrebna posle talasa uvodnih predavanja, nastupio je Predrag i veoma efikasnom prezentacijom raščlanio do u detalj segmente Gugl analitike i informisao publiku kako naoko očigledna matematika može biti značajno drugačija uz određenu posvećenost i razumijevanje pojmova. Tako možete saznati šta se dešava na vašem sajtu, gdje gosti upadaju na sajt a gdje izlaze, kuda su se prethodno kretali i šta ih je navelo na to, šta su tražili i da li su našli, kako pravilno a ne ovlaš tumačiti zloglasni “bauns rejt” i mnoge druge veoma korisne stvari koje će vam pokazati šta zapravo vaš sajt radi i koliko je to različito od onog što ste do sada mislili da radi.

Guglujte sebe, redovno.

Ivana i Andrija, inače iskusni front-end i bek-end diveloperi, nastavili su drilovanje kroz Gugl analitiku i nadovezali se na prethodno predavanje o tome koliko je to zapravo veća i kompleksnija oblast i zapravo nauka od prostog banalnog izvlačenja zaključaka (uglavnom značajno pogrešnih) na osnovu par brojeva i grafika čitljivih laiku.

Kao poslednji od Me-Netovih predavača za prvi dan, stručnjak UX dizajna Milutin se nadovezao na priču svojih kolega i objasnio šta dalje raditi kad ste već dovukli potencijalne kupce vašeg proizvoda ili usluge na sajt. Tu počinje sasvim nova tema, o očekivanju gosta na sajtu i onome što vi nudite i kako učiniti da se to dvoje poklapa. Od lending pejdža do konverzije su pokriveni svi međupotezi i klikovi i otkriveni mnogi novi aspekti poimanja vebsajta kao takvog.

Za opuštanje posle intenzivnog dana radionice, Nina Lončar iz organizacije Džada Film Fest nas je podsjetila na magični filmski festival koji se desio na ulicama Podgorice prethodna dva ljeta i objasnila nam sve aspekte organizovanja jednog takvog iventa – od administrativnih dozvola raznih institucija do korištenja haj-tek servisa poput tvit zida i sličnog.

Volite svoj proizvod, jer ako ga vi ne volite zašto bi drugi?

Prvi dan je bio kao pinjata informacija koje su se prosule po svim sektorima mozga i dok sam se vraćao kući shvatio sam da imam mnogo posla oko reinstaliranja i podešavanja čitavog svog onlajn koncepta i bivstvovanja.

Petak

Drugog dana konferencije je bilo jasno da će biti mnogo toga korisnog da se čuje jer se sala u 9 ujutro dubke napunila a bilo je i mnogo novih i poznatih faca u branši u odnosu na prethodni dan.

Uz pozdravne govore osnivača NetWork konferencije, koja će sasvim sigurno postati tradicija svake naredne godine polovinom Decembra u Podgorici, predavanje je održao i profesor Vujica Lazović, koji je zvanično otvorio konferenciju i objasnio prisutnima osnovne koncepte, mogućnosti i ograničenja tehnološkog društva u Crnoj Gori i regionu uopšte. On je na jedan veoma prijateljski i objektivan način razjasnio sve nedoumice prisutnih kuda i kako generalno plovi naš onlajn brod i pritom prikazao energiju, harizmu i duh jednog milenijalca.

A onda je na binu izašao Vladimir Vulić sa kesama ruskih slatkiša, koje je razbacivao naokolo publici kao nagradu za tačne odgovore na postavljena pitanja. On je govorio o novim trendovima menadžmenta kroz primjere najstarijih poslovnih poduhvata i odluka, koje su krojile istoriju svjetske ekonomije do danas. Kroz veoma efikasne i poučne lekcije pokazao je koliko je nekad i sad različita informisanost ljudi o svijetu oko nas sa akcentom na najuspješnije kompanije kroz njihove istorijski poznate vinove i fejlove.

Vaša profitabilnost sjutra zavisi od vaše evolucije danas.

Nikola Jovanović je zatim objasnio koliko HR sektor u firmi u stvari može biti ključni za poslovanje kroz niz primjera u kojima je jasno da nekad jedna funkcija i sektor uopšte u kompaniji može zavisiti od određene osobe lično i da zaposleni baš i nisu zamjenjivi kao što to nekad menadžerima izgleda. Kroz svoje bogato iskustvo u HR-u prikazao nam je koliko je pojedinac bitan u mašineriji kompanije i na koji način se može ukomponovati čovjek i tehnologija u jedan zajednički sistem koji funkcioniše u koheziji maksimalno efikasno.

Bloger Jelena Kaluđerović je na ličnom primjeru pokazala koliko se uz veliku posvećenost i disciplinovan rad može razviti blog koji proizvodi novac. Objasnila je kako blog može biti ličan ili kompanijski i koje su odlike jednog i drugog. Predstavila je bloging kao platformu na kojoj kompanije mogu efektno plasirati neki svoj proizvod ili uslugu i koliko je taj novac pametnije i efikasnije uložen od gorepomenutog opštehejtovanog bilborda ili nekog drugog tradicionalnog medija.

Miloje Sekulić je veoma analitično predstavio trendove u ponašanju društva uopšte i objasnio koliko nam neke logične navike i razumni diskursi od tradicionalnog striktno kapitalističkog shvatanja mogu zapravo pomoći da budemo bolje i potpunije osobe a time utičemo da kompanije u kojima radimo ili koje vodimo budu veoma uspješne, jer naravno kompanije su na kraju krajeva samo skup više ljudi u određenoj sprezi. Objasnio je koliko je bitna i efikasna na duge staze ekonomija davanja u odnosu na standardnu logiku dobijanja.

Vrijeme je najveći resurs.

Nemanja Đurić je tradicionalno bio koncizan i efektan u prezentaciji i kroz svoje predavanje prikazao bilans tehnika i servisa danas sveprisutnih na Internetu i pojedinačno analizirao njihovo kretanje u raznim smjerovima koje se iz dana u dan uglavnom nepredvidivo mijenja. Prikazao je kako to radi Coca Cola kao jedan od najvećih svjetskih brendova i koliko oni ulažu u standardne i dokazane a koliko u nove i hip kanale marketinga.

Dragan Močević je govorio o jednom veoma važnom aspektu u marketingu primjenjivom na uvijek stresne krizne situacije neke kompanije – stoga i ime – krizni PR. Objasnio je razlike između standardnih tipova – tzv. kobra i piton krize – i kako taktički djelovati u oba slučaja. Takodje je skrenuo pažnju na aspekat ponašanja zaposlenih u brendiranim vozilima kompanije i u kojoj mjeri i smjeru to može uticati na brend kompanije.

Željko Crnjaković je govorio o kontent marketingu sa posebnim osvrtom na video materijal. Naime, činjenica je da ljudi mnogo bolje zapamte nešto što su vidjeli, što im je prikazano – uživo ili na ekranu, nego samo tekst o nečemu i to treba koristiti. Slika je efikasnija od teksta ali video je forma koja dokazano najbolje utiče na konverziju.

Radomir Basta je plastično i u kratkim crtama objasnio kada i zbog čega nas Gugl voli ili ne voli. Predstavio je osnove optimizacije vebsajta za Gugl pretraživač, koja je uz kontent marketing prirodno glavna tematika svih koji žele da izguraju vebsajt svoje kompanije na što visočiju poziciju u rankiranju rezultata pretrage. Tako je objasnio sam taj proces rankiranja ali i razjasnio pojedine njegove faze – kroling, indeksiranje, pretragu indeksa i sortiranje rezultata pretrage. Generalni zaključak je da je relevantnost vašeg sadržaja glavna stvar koju Gugl cijeni i nagrađuje i na to se treba uglavnom fokusirati.

Više HTML stranica sa istim ključnim riječima sabotiraju jedna drugu.

Ivan Ćosić je dalje nastavio priču o samim modelima vebsajtova. Prikazao je osnovne trendove danas polazeći od očekivanja gosta na vebsajtu i njegovog kretanja. Skrenuo je pažnju na to da se vebsajt mora posmatrati iz ugla korisnika i korisničko iskustvo prilagoditi njemu. Naveo je određene stilove i evoluciju stilova sajtova kroz vrijeme i generacije. Uporedio je sasvim pravedno vaš lending pejdž sa otvaranjem novog proizvoda koji ste kupili i naglasio da se na to mora obratiti posebna pažnja jednaka pažnji sa kojom je neki dobar proizvod upakovan. Zaključak izlaganja je da sav trud pada u vodu ako korisnik nije uspio naći ono zbog čega je došao na sajt.

To je bilo ujedno i poslednje predavanje drugog dana konferencije i druženje većine učesnika je nastavljeno na opuštenom koktelu na kom je bilo očigledno kulminiranje hajpa stvorenog tokom brojnih kvalitetnih predavanja.

Subota

Trećeg dana konferenciju je otvorio Ivan Bildi, koji je govorio o Fejsbuku i tome kako ga upotrijebiti u svoju korist na najbolji mogući način. Dao je osnovne prednosti reklamiranja na toj platformi i uporedio sa Instagramom kao drugom značajnom marketing platformom. Takođe je objasnio da ovakav marketing traži konstantno praćenje i podešavanje vaše kampanje, kako bi izvukli najbolju korist iz iste. Skrenuo je pažnju i na fascinantan podatak da se 82% video materijala na Fejsbuku pregleda bez tona i tako istakao potpuno nov i neočekivan trend ponašanja korisnika. Objasnio je i algoritme filtriranja saobraćaja na najvećoj društvenoj mreži i objasnio na koji način se kroz doseg vašeg posta kažnjava ili nagrađuje kvalitet i kvantitet vaših objava.

Tržište pažnje – svi smo na istoj berzi.

Branimir Cigale je potencirao Gugl Advords kao moćnu kampanju i alat i to je uglavnom bio fokus njegovog predavanja. Na primjeru podataka jedne od svojih kampanja je raščlanio kakve greške zaposleni u marketingu neke kampanje mogu napraviti i na taj način bukvalno bacaju novac kompanije. Razjasnio je na koji način se efikasno ovo može izbjeći uz određene trikove i savjete, koje bi svi trebali usvojiti kako bi bili efikasniji, a takođe je objasnio kako izvući najviše za najmanje ulaganje od samog Advords servisa. Tako besplatnim i logičnim akcijama kao što su predlozi pretrage i planer ključnih riječi možete mnogo bolje profilisati vašu kampanju i targetovati publiku.

A onda je na scenu izašla bloger Jovana Miljanović i fascinirala publiku svojim znanjem, energijom i entuzijazmom, kako oko marketinga tako i oko preduzetništva uopšte. Rafalno je ispaljivala ideje, poente i zaključke, govorila o kvalitetu sadržaja kao presudnom za jedan blog i vebsajt uopšte ali i govorila o samoj interakciji sa publikom i komentatorima vašeg sadržaja. Takođe je u svom veoma efektnom izlaganju istakla da sve nije za svakoga, tako da je u redu ako imate deset puta manje posjeta na blogu od nekog drugog jer pravite potpuno različit sadržaj. Savjetovala je blogere da treba bukvalno pratiti svoj rad, ne porediti se i čak ignorisati konkurenciju kao i to da je svaki sadržaj bez definisanog konteksta uglavnom beskoristan. Održala je i čas psihologije, pa je istakla kako greške uglavnom nisu big dil nego zapravo škola, kako se posle udara o virtuelni zid valja prekalibrisati i repozicionirati i kako treba svoj unutrašnji sistem iznova resetovati i iznova graditi, ali je i istakla značaj normalnog govora i komunikacije bez kičeraja i pompeznosti u odnosu među ljudima uopšte.

Rejection = Redirection

Milan Stojković  je imao tešku ulogu da zadrži učesnicima pažnju u svom nastupu posle spektakularne Jovane, ali je svoju priču o opcijama upotrebljivosti marketinga u domenu turizma prikazao odlično i veoma praktično. Dao je osnovne nacrte kako upotrijebiti svoje digitalne kanale za promociju turističkih aranžmana i kako turisti reaguju na različite sadržaje.

Ivan Minić je održao svoje predavanje o „čudnim“ ljudima oko nas. Kroz predstavljanje raznih lokalnih, a u stvari globalnih projekata iz Internet zajednice Moja Firma pokazao je da se dobar biznis može napraviti tamo gdje se najmanje očekuje, samo ako su ljudi dovoljno čudni, uporni i jaki u nastojanju da izguraju svoju priču u koju vjeruju. Tako se iz Srbije radi namještaj za opremanje sale Filharmonije u Berlinu, školski namještaj za Island, kovane pivske krigle, naočare sa drvenim i kamenim okvirima i ručno rađene leptir mašne koje idu u čitav svijet i uprkos eventualnom očekivanju prosječnog skeptika ovi biznisi su ne samo održivi nego i veoma uspješni, a njihov plasman totalno zasnovan na Internetu; naravno, sve ovo je moguće uz bezrezervno vjerovanje kreatora u svoju ideju i u nekim slučajevima dugogodišnji rad i istrajnost.

U nekom trenutku vam nešto dobro ide – treba to znati i iskoristiti!

Posle panel diskusije koja je uglavnom tekla u znaku promovisanja njemačkog Telekoma i njegovih servisa, održana su još pozdravna predavanja Me-Net tima.

Nataša je poredila kampanje oglašavanja i kontent marketinga, Sanja je razbila par najzastuljenijih mitova o korištenju i efikasnosti servisa digitalnog marketinga a Milutin je zapečatio konferenciju pričom o do sada uglavnom nezastupljenom pojmu – igrifikaciji. Tako je na primjeru video igara i njihove logike i toka objasnio da je igra u stvari slijed logičkih događaja i kao takva moćan faktor za razvoj ideja, intuicije i sposobnosti uopšte.

Konferencija NetWork je bila krajnje uspješna i relativno velika iako se održala po prvi put i siguran sam da su svi učesnici veoma zadovoljni onim što su čuli, naučili, prihvatili i možda već posle samih određenih predavanja počeli da primjenjuju na svojim projektima, kampanjama, ličnim i poslovnim profilima i vebsajtovima. Bilo je dosta motivacionih ideja i podjednako uspješnih i neuspješnih primjera i to ne samo u domenu tehnikalija i samih servisa, već i onih taktičkih i mnogo „širih“.

Sve u svemu, ja lično jedva čekam sledeći događaj u organizaciji ekipe organizatora i toplo preporučujem svima da pođu, vide, saslušaju i preuzmu dosta toga od ovih profesionalaca. Svi koji nemaju namjeru da do kraja života žive u šumi svakako treba počnu da mijenjaju svoj život iz korijena i svakako nabolje na talasu mogućnosti novih a krajnje dostupnih i uglavnom apsurdno besplatnih tehnologija.

While (1) Do { Motivacija; Akcija; Reakcija }

PREPORUKA: Posjetite sledeću Spark.ME internacionalnu Internet konferenciju u Budvi

6 thoughts on “Upravo je završena prva NetWork konferencija u Podgorici – a evo kako je bilo”

  1. konferencija je bila izvanredna, mislila sam da ce biti neko prodavanje magle kao sto ovakvi dogadjaji nekad znaju da budu ali mora se priznati da je bilo poucno i bas bas napredno!

  2. Jovana Miljanovic razbila! Kakva energija, kakav stav, kakav entuzijazam i kakav prch. Od onakvih treba uciti. Dobar i Minic i Milutin i Cosic i Lesic i jos da ne nabrajam…respekt!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *